حضور ابوبکر در مراسم تدفین فاطمه­ صدیقه­ شهیده (سلام الله علیها) از مجعولات است.

دفن شبانه، نماز بدون حضور و اطلاع خلیفه، قبر پنهان، اسرارى است كه در درون خود پیام‌ها دارند. درست است كه فاطمه این چنین خواست و این گونه وصیت كرد؛ ولى چه اتفاقى افتاده است كه زهرا سلام الله علیها وصیت تاریخی‌اش را با این در خواست‌ها به پایان مى‌برد؟!!
هیئت شیفتگان حسینی وزوان
 مگر نه این است كه خشم و ناراحتی‌اش را نسبت به دشمنانش اظهار مى‌كند و در واقع چندین پرسش را در برابر نگاههاى تیز بین مورخان و آیندگان مى‌گذارد تا به پرسند: چرا قبر فاطمه پنهان است؟ و چرا دختر پیامبر شبانه و پنهانى دفن شد؟ و چرا علی علیه السلام بدون اطلاع ابوبكر و عمر بر وى نماز خواند؟ و… 

آیا كسى كه جانشین پیامبر بود ( آن گونه كه خود ادعا كرده‌اند) شایستگى نماز خواندن بر وى را نداشت؟ 
 
آری، فاطمه وصیت كرد كه او را شبانه دفن نموده و هیچ یك از كسانى را كه بر وى ستم كرده‌اند، خبر نكنند، و این بهترین سند براى شیعه است تا ثابت كنند كه صدیقه شهیده مظلوم از دنیا رفته و از افرادى كه بر وى ستم كرده‌اند، هرگز راضى نشده است
 
روایات فراوانى در كتاب‌هاى شیعه و سنى بر این مطلب دلالت دارد كه به اختصار چند روایت را ذكر مى‌كنیم
 
دفن شبانه، در روایات اهل سنت
 
1- محمد بن اسماعیل بخارى مى‌نویسد
 
وَعَاشَتْ بَعْدَ النبی صلى الله علیه وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّیَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیٌّ لَیْلًا ولم یُؤْذِنْ بها أَبَا بَكْرٍ وَصَلَّى علیها

البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله (متوفای256هـ)، صحیح البخاری، ج 4، ص 1549، ح3998، كتاب المغازی، باب غزوة خیبر، تحقیق د. مصطفى دیب البغا، ناشر: دار ابن كثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987
هیئت شیفتگان حسینی وزوان

فاطمه زهرا سلام الله علیها، شش ماه پس از رسول خدا (صلی الله علیه واله) زنده بود، زمانى كه از دنیا رفت، شوهرش علی علیه السلام او را شبانه دفن كرد و ابوبكر را با خبر نساخت
 
 -2ابن قتیبه دینورى در تأویل مختلف الحدیث مى‌نویسد
 
"وَقَدْ طَالَبَتْ فَاطِمَةُ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهَا أَبَا بَكْرٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ بِمِیرَاثِ أَبِیهَا رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَلَمَّا لَمْ یُعْطِهَا إِیَّاهُ، حَلَفَتْ لَا تُكَلِّمُهُ أَبَدًا، وَأَوْصَتْ أَنْ تُدْفَنَ لَیْلًا، لِئَلَّا یَحْضُرَهَا، فَدُفِنَتْ لَیْلًا" 
 
الدینوری، أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتیبة (متوفای276هـ)، تأویل مختلف الحدیث، ج 1، ص 300، تحقیق: محمد زهری النجار، ناشر: دار الجیل، بیروت، 1393هـ، 1972م
 
فاطمه از ابوبکر میراث پدرش را خواست، ابوبکر نپذیرفت، قسم خورد که دیگر با او (ابوبکر) سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا او (ابوبکر) در دفن وى حاضر نشود
 
3- عبد الرزاق صنعانى مى‌نویسد
 
 عَنِ ابْنِ جُرَیْجٍ، وَعَمْرِو بْنِ دِینَارٍ أَنَّ حَسَنَ بْنَ مُحَمَّدٍ، أَخْبَرَهُ، «أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ دُفِنَتْ بِاللَّیْلِ» قَالَ: فَرَّ بِهَا عَلِیٌّ مِنْ أَبِی بَكْرٍ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَیْهَا، كَانَ بَیْنَهُمَا شَیْءٌ " 
 
فاطمه دختر پیامبر شانه به خاك سپرده شد، تا ابوبكر بر وى نماز نخواند؛ چون بین آن دو اتفاقاتى افتاده بود
 
و در ادامه نیز مى‌گوید
 
 عَنِ ابْنِ عُیَیْنَةَ، عَنْ عَمْرِو بْنِ دِینَارٍ، عَنْ حَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ مِثْلَهُ، إِلَّا أَنَّهُ قَالَ: أَوْصَتْهُ بِذَلِكَ 
 
از حسن بن محمد بن نیز همانند این روایت نقل شده است؛ مگر این كه در این روایت قید شده است كه خود فاطمه این چنین وصیت كرده بود
 
الصنعانی، أبو بكر عبد الرزاق بن همام (متوفای211هـ)، المصنف، ج 3، ص 521، حدیث شماره 6554 و حدیث شماره: 6555، تحقیق حبیب الرحمن الأعظمی، ناشر: المكتب الإسلامی - بیروت، الطبعة: الثانیة، 1403هـ
 
4- ابن أبی‌الحدید به نقل از جاحظ (متوفاى 255) مى‌نویسد
 
وظهرت الشكیة، واشتدت الموجدة، وقد بلغ ذلك من فاطمة ( علیها السلام ) أنها أوصت أن لا یصلی علیها أبوبكر. 
 
إبن أبی الحدید المدائنی المعتزلی، أبو حامد عز الدین بن هبة الله بن محمد بن محمد (متوفای655 هـ)، شرح نهج البلاغة، ج 16، ص 157، تحقیق محمد عبد الكریم النمری، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1418هـ - 1998م
 
شكایت و ناراحتى فاطمه (از دست غاصبین) به حدى رسید كه وصیت كرد ابوبكر بر وى نماز نخواند
 
و در جاى دیگر مى‌نویسد
 
وأما إخفاء القبر، وكتمان الموت، وعدم الصلاة، وكل ما ذكره المرتضى فیه، فهو الذی یظهر ویقوی عندی، لأن الروایات به أكثر وأصح من غیرها، وكذلك القول فی موجدتها وغضبها.شرح نهج البلاغة، ج 16، ص 170
 
مخفى كردن مرگ فاطمه (سلام الله علیها) و محل دفن او و نماز نخواندن ابوبكر و عمر و هر آن چه كه سید مرتضى گفته است، مورد تأیید و قبول من است؛‌ زیرا روایات بر اثبات این موارد صحیح‌تر و بیشتر است و همچنین ناراحتى و خشم فاطمه بر شیخین نزد من از اقوال دیگر اعتبار بیشترى دارد
 
به خدا قسم بعد از هر نمازم شما را لعن میکنم.
 
و در روایت ابن قتیبه آمده است كه هنگامى كه آن دو براى عیادت آمدند، فاطمه زهرا سلام الله علیها اجازه ورود نداد و ناچار شدند به امیرمؤمنان علی علیه السلام متوسل شوند و آن حضرت وساطت كرد،‌ در پاسخ امیرمؤمنان علیه السلام فرمود
 
البیت بیتك. یعنى علی جان! خانه خانه تو است، تو مختارى هر كسى را كه دوست دارى اجازه ورود بدهی. امیر مؤمنان علیه السلام براى اتمام حجت و این كه آن دو بعداً بهانه نیاورند كه ما مى‌خواستیم از فاطمه رضایت بگیریم ؛ ولى علی نگذاشت، به آن دو اجازه ورود داد .
 
هنگامى كه آن‌ دو عذرخواهى كردند، صدیقه طاهره نپذیرفت؛ بلكه از آن‌ها این چنین اعتراف گرفت
 
نشدتكما الله ألم تسمعا رسول الله یقول "رضا فاطمة من رضای وسخط فاطمة من سخطی فمن أحب فاطمة ابنتی فقد أحبنی ومن أ رضى فاطمة فقد أرضانی ومن أسخط فاطمة فقد أسخطنی" 
شمارا به خدا سوگند مى‌دهم آیا شما دو نفر از رسول خدا نشنیدید كه فرمود: خوشنودى فاطمه خوشنودى من، و ناراحتى او ناراحتى من است. هر كس دخترم فاطمه را دوست بدارد و احترام كند مرا دوست داشته و احترام كرده است و هر كس فاطمه را خوشنود نماید مرا خوشنود كرده است و هر كس فاطمه را ناراحت كند مرا ناراحت كرده است؟
 
هر دو نفرشان اعتراف كردند: آرى ما از رسول خدا اینگونه شنیده ایم
 
نعم سمعناه من رسول الله صلى الله علیه وسلم. 
 
سپس صدیقه طاهره فرمود
 
فإنی أشهد الله وملائكته أنكما أسخطتمانی وما أرضیتمانی ولئن لقیت النبی لأشكونكما إلیه
 
پس من خدا و فرشتگان را شاهد مى‌گیرم كه شما دو نفر مرا اذیت و ناراحت كرده‌اید و در ملاقات با پدرم از شما دو نفر شكایت خواهم كرد.به این نیز بسنده نكرده و فرمود
 
والله لأدعون الله علیك فی كل صلاة أصلیها. 
 
به خدا قسم پس از هر نماز بر شما نفرین خواهم كرد. 
 
الدینوری، أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتیبة (متوفای276هـ)، الإمامة والسیاسة، ج 1،‌ ص 17، باب كیف كانت بیعة علی رضی الله عنه، تحقیق: خلیل المنصور، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت - 1418هـ - 1997م
 
لعن ابوبکر توسط حضرت زهرا 
 
روایات پیامبر صلی الله علیه وآله در مورد غضب حضرت زهرا سلام الله علیها 
 
فراتر از این در روایات متعدد آمده است كه نبی مكرم غضب و رضایت حضرت زهرا را با غضب و رضایت حق برابر دانسته است كه حاكم نیشابوری در روایت صحیح نقل می‌كند كه پیامبر فرمود
 
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ لِفَاطِمَةَ: «إِنَّ اللَّهَ یَغْضَبُ لِغَضَبِكِ وَیَرْضَى لِرَضَاكِ» هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحُ الْإِسْنَادِ، وَلَمْ یُخَرِّجَاهُ
 
المستدرك على الصحیحین ج3 ص167 المؤلف: أبو عبد الله الحاكم محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدویه بن نُعیم بن الحكم الضبی الطهمانی النیسابوری المعروف بابن البیع (المتوفى: 405هـ)، تحقیق: مصطفى عبد القادر عطا، الناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1411 - 1990، عدد الأجزاء: 4
 
غضب فاطمه زهرا( سلام الله علیها ) و رضای فاطمه زهرا ( سلام الله علیها )  معادل با رضای خدای عالم و غضب خدای عالم قرار گرفته است
 
فضائل حضرت علی 
 
و در صحیح مسلم نیز نقل شده است كه
 
قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: "إِنَّمَا فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی یُؤْذِینِی مَا آذَاهَا" 
صحیح مسلم ج4 ص1093 المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشیری النیسابوری (المتوفى: 261هـ)، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقی، الناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، عدد الأجزاء: 5
 
هر آن چه كه زهرا را اذیت كند ، مرا اذیت كرده است
 
و در بعضی از روایت‌ها دارد كه : فمن اغضبها ، فقد اغضبنی
 
ابن حجر عسقلانی در فتح الباری نقل می‌كند كه این روایت : « یُؤْذِینِی مَا آذَاهَا » نشانگر این است كه غضب زهرا و ایذاء زهرا ، غضب و ایذاء نبی مكرم است . و غضب و ایذاء نبی مكرم هم كفر است ؛ پس ایذاء و غضب حضرت زهراء كفر است . وَفِی الْحَدِیثِ تَحْرِیمُ أَذَى مَنْ یَتَأَذَّى النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِتَأَذِّیهِ لِأَنَّ أَذَى النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ حَرَامٌ اتِّفَاقًا قَلِیلُهُ وَكَثِیرُهُ وَقَدْ جَزَمَ بِأَنَّهُ یُؤْذِیهِ مَا یُؤْذِی فَاطِمَةَ فَكُلُّ مَنْ وَقَعَ مِنْهُ فِی حَقِّ فَاطِمَةَ شَیْءٌ فَتَأَذَّتْ بِهِ فَهُوَ یُؤْذِی النَّبِیَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ بِشَهَادَةِ هَذَا الْخَبَرِ الصَّحِیحِ وَلَا شَیْءَ أَعْظَمُ فِی إِدْخَالِ الْأَذَى عَلَیْهَا مِنْ قَتْلِ وَلَدِهَا وَلِهَذَا عُرِفَ بِالِاسْتِقْرَاءِ مُعَاجَلَةُ مَنْ تَعَاطَى ذَلِكَ بِالْعُقُوبَةِ فِی الدُّنْیَا وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ
 
فتح الباری شرح صحیح البخاری ج9 ص329 المؤلف: أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل العسقلانی الشافعی، الناشر: دار المعرفة - بیروت، 1379، رقم كتبه وأبوابه وأحادیثه: محمد فؤاد عبد الباقی، قام بإخراجه وصححه وأشرف على طبعه: محب الدین الخطیب، علیه تعلیقات العلامة: عبد العزیز بن عبد الله بن باز، عدد الأجزاء: 13
 
آزار حضرت زهرا 
 
و در جای دیگر می‌گوید
 
أَنَّهَا تَغْضَبُ مِمَّنْ سَبَّهَا وَقَدْ سَوَّى بَیْنَ غَضَبِهَا وَغَضَبِهِ وَمَنْ أَغْضَبَهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَكْفُرُ
 
فتح الباری شرح صحیح البخاری ج7 ص105 المؤلف: أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل العسقلانی الشافعی، الناشر: دار المعرفة - بیروت، 1379، رقم كتبه وأبوابه وأحادیثه: محمد فؤاد عبد الباقی، قام بإخراجه وصححه وأشرف على طبعه: محب الدین الخطیب، علیه تعلیقات العلامة: عبد العزیز بن عبد الله بن باز، عدد الأجزاء: 13
 
غضب حضرت زهرا 
 
مناوی در فیض القدیر هم دارد به نقل از ابو نعیم و دیلمی، بعد از حدیث « من آذاها فقد آذانی » كه
 
 (من آذى شعرة منی) أی أحدا من أبعاضی وإن صغر كنى به عن ذلك كما قال فاطمة بضعة منی (فقد آذانی ومن آذانی فقد آذى الله) زاد أبو نعیم والدیلمی فعلیه لعنة الله ملء السماء وملء الأرض وقد أذهب الله عنهم الرجس وطهرهم وشرفهم لیس لأنفسهم وإنما الله الذی اجتباهم وكساهم حلة الشرف فلا ینبغی لمسلم أن یذمهم بما وقع منهم فإن الله طهرهم ویعلم الذام لهم أن ذلك راجع إلیه
 
فیض القدیر شرح الجامع الصغیر ج6 ص18 المؤلف: زین الدین محمد المدعو بعبد الرؤوف بن تاج العارفین بن علی بن زین العابدین الحدادی ثم المناوی القاهری (المتوفى: 1031هـ)، الناشر: المكتبة التجاریة الكبرى - مصر، الطبعة: الأولى، 1356، عدد الأجزاء: 6
 
هر كس حضرت زهرا را اذیت كند ، به اندازۀ فرا راه آسمان و زمین بر او لعنت باد .

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام انصاریان